Pages

torstai 25. syyskuuta 2014

Mun syksy maistuu tältä

torstai 25. syyskuuta 2014
Heippa! Nyt on meneillään lukioilaisten ensimmäinen koitos viidestä. Ensimmäinen koeviikko lähenee lähenemistään ja joillakin on jo alkanut se. Kaikilla taitaa alkaa tulla ulos korvista kaikki reaaliaineista kieliin. Mulla oli edellispäivänä englannin kielen koe ja eilen yhteiskuntaopin lakikurssin koe. Mun onneksi mulla on huomenna ja maanantaina vapaapäivät ja aion viettää huomisaamun joogaamalla ja koirien kanssa ulkoilemalla (joten olisi parempi että Äiti Maa siunaisi meille hyvät ilmat). Maanantaina päivä menee suurimmaksi osaksi lukemiseen, mutta yritän ajoittaa maantiedon ja matikan lukemisen viikonlopulle niin että voin tehdä muutakin kuin lukea!

Nyt aiheeseen, eli miltä mun syksy maistuu. Mulla ei ole tiettyä lempiruokaa, vaan syön _ihan_ mitä vaan paitsi maksaa. Oon syksyn mittaan tehnyt kaikenlaisia kokeiluja erilaisista kasvisruuista välipaloihin. Kaikkia en tosiaan ole kuvaillut, mutta voisin laittaa kaikenlaisia reseptejä mun lemppareista kuten mungpapupihveistä sekä äidin tekemästä linssikeitosta, joka on maailman parasta <3 johonkin toiseen postaukseen.

Tässä kuitenkin hiukan kuvia mun lemppari väli-/ilta/aamupaloista mitä oon nyt syksyllä nautiskellut. Kaikki ainesosat ovat luomua, sillä mä ainakin maistan ihan selvän eron esimerkiksi luomu maitotuotteissa ja niin sanotuissa "tavallisissa" tuotteissa. Kuten varmaankin huomaatte, teet ja haudukkeet kuuluvat mun syksyyn kuin mä koulunpenkille ens jaksossa (jossa mulla on muuten 37 viikkotuntia...)


Itsetehtyä jogurttia, supermakeita luomumansikoita pakkasesta (ihan sitä ehtaa tavaraa ilman sokeria tai muita hössötyksiä) sekä kaakaonibsejä. Tungen nibsejä melkein joka ruokaan, koska rakastan sen makua, mikä tosin vaatii totuttelua, sekä siksi että se tuo kivan "crunch" efektin erilaisiin välipaloihin ja esimerkiksi raakasuklaaseen.


Tulsia. Tulsi on siis intialaisten pyhäbasilika jolla sanotaan olevan puhdistavia ja hullaannuttavia vaikutuksia niin mielelle kuin keholle. Tulsin sanotaan olevan kaikkien yrttien kuningatar. Se parantaa myös keskittymiskykyä, energisöi, irroittaa limaa, tasapainoittaa verenpainetta ja verensokeria, tukee vastustuskykyä sekä vahvistaa kestävyyttä (vinkvink liikkujat).  Itse käytän tulsia teen muodossa. Tee on ostetty Hyvinvointi Centeriltä, mutta on saatavilla myös muualta jauheena sekä haudukkeena esimerkiksi Pukka:lta tai Cocovilta.



Tämän soseen ostin Punnitse & Säästässä (jossa siis olen töissä). Olen usein syönyt Pilttejä välipaloina, mutta havahtuessani siitä kuinka paljon ne todellisuudessa sisältävät sokeria, olen etsinyt muita vaihtoehtoja, sillä yritän parhaani mukaan välttää valkoista sokeria. Piltiltä on tosin saatavilla nyt myös sokeroimattomia versioita! Tämän sokeriroimattoman soseen maku on siis omena-mango ja maistelin sitä turkkilaisen jogurtin sekä kaakaonibsien kera. Nam.


Syksyyn kuuluu ehdottomasti myös tyrnit mehuna, smoothiessa ja kiisseleissä. Yksi mun lemppari smoothieista on tyrni smoothie mihin tulee rahkaa/turkkilaista jogurttia, tyrniä, appelsiinia ja hieman hunajaa. Tein myös maidottomaan version siemenien ja nokkosen kera.


Luomukaupan veriappelsiinit ovat mun uus ehdoton herkku. Välillä koulun jälkeen käyn siellä ihan vain näiden ja mun välipalabanaanien takia (mitkä siis vien töihin). Niin ja tietysti mangojen takia! Nää menee kyllä ihan makeen nälkäänkin.


Bulletproofin rinnalla myös Mate on hyvä boostia antava juoma. Mate ei siis ole tee vaan Yerba puun lehdistä valmistettu vihreätä teetä muistuttava juoma jolla on niin piristäviä kuin sosiaalisia vaikutuksia. Guarini-intiaanit kutsuivat mateeta ystävien juomaksi, sillä sitä nautittiin aina ystävien seurassa tietynlaisista kupeista suodatinpilleillä. Mä en oo ihan niin extremekäyttäjä, vaan kaadan irtoteetä Tigeristä ostettuun teesihtiin ja liotan n.7 minuutin ajan. Mateen piristävät vaikutukset ovat siis peräisin sen sisältämästä kofeiinista.


Sain tämän teen kaupan päälle käydessäni ayurvedisessä hoidossa Niyamassa kaksi viikkoa sitten. Olin miettinyt tämän teen ostamista jo aiemmin, mutta tuolloin kun se kuului hoidon hintaan, en voinut vastustaa. Tää on kieltämättä yksi parhaista mitä oon ikinä maistanut ja sopii ainaki mulle ennen nukkumaanmenoa, sillä mä oon ainainen vilukissa että noiden mausteiden lämmittävä vaikutus on parempi kuin hyvä:)


Tää oli sellainen "pakkomaistaa"-juttu, näin tän Prismassa ja tää teki muhun vaikutuksen niin maulla kuin sisällöllään. Tän kaveri eli maustamaton kauramaito oli luomua ja erehdyin luulemaan tätäkin luomuksi, mutta no can do, makuelämys tämäkin. Tää oli kiva kaveri puurolle!


Viimeisenä mutta ei todellakaan vähäisimpänä Puhdistamon Suklaa Proteiinijuoma. Ajattelin tehdä postauksen erikseen tästä ja yhdestä toisesta Puhdistamon juomasta sekä protskujutuista erikseen!

Oivoi, olipas juomapainotteista tämä postaus, mutta ruokajuttuja tulee olemaan vielä jatkossa ja paljon. Don't worry, mun passion for food ei oo kadonnut minnekkään :)

Miltäs teidän syksynne maistuu?

Sincerely yours
Veera Orvokki




2 kommenttia:

  1. En oo ikinä kuullut noista kaakaonibseistä niin voitko kertoa niistä vähän lisää? Esim. Mistä oot ostanu, mitä ne sisältää, onko ne epäterveellisiä? :) Muuten tää oli taas hyvä postaus eli seuraavia odotellessa:)

    VastaaPoista
  2. Yogi tee on kestosuosikkini, kaikissa mauissa. :) Jossain vaiheessa join itseni yli siitä, mutta nyt löysin rakkaussuhteen uudelleen. Mate on vielä testauslistalla. Käyn kyllä muutenkin niin kierroksilla välillä, että en tiedä kuinka toivottu se piristävä vaikutus on. Ihan vaan nimimerkillä kahvin orja.. :D

    VastaaPoista

the record isn't over yet © 2014