Pages

keskiviikko 19. marraskuuta 2014

Berlin, Frühjahr 2014

Hallo!

Mulla on nyt tuloillaan monen monta postausta, mutta jokaisesta puuttuu jotakin pientä kuten kuvat tai muuta infoa. Koeviikkokin kolkuttelee jo olalle ja ajattelin päästää itseni helpolla kertomalla meidän saksanryhmän reissusta Berliiniin keväällä 2014.

Olen siis lukenut saksaa seiskalta alkaen. Kutosella meille esiteltiin meidän koulussa valittavana olevat kielet joita on huimat kaksi, Saksa ja Ranska. Ei epäilystäkään siitä kumman valitsin, henkilökohtaisesti pidän Saksasta kielenä enemmän vaikka myös ranskan kielen opetteleminen on käynyt mielessä toisinaan. Kyllä sitä vielä ehtii.

Lähdimme siis huhtikuussa Berliiniin. Säätiedoitteen mukaan sinne oli luvattu yli +15°C, mutta paikanpäälle päästyämme todellisuus paljastui. Kylmä tuuli, vesisade ja tumma taivas olivat riesanamme melkein koko ajan. Lentokentälle päästyämme nauroimme Oscaria (joka oli siis luokallani ja tällä hetkellä Jenkeissä) joka oli lähtenyt matkaan talvitakissa. Eipä olisi kannattanut, sillä Espritin nahka/kangastakki ei osoittautunutkaan nappivalinnaksi. Sellaista sattuu myös paremmissa piireissä eikö?

Ensimmäisenä päivänä emme kerinneet hirveästi tekemään muuta kuin hetken ajan latailemaan akkuja meidän ihanassa hostellissa, syömään ravintola Dicke Wirtinissä sekä kuljeskelemaan Kufürstendam'illa (aka Kudamm). Harmi vaan, että melkein kaikki liikkeet sulkeutuivat ennen kuin ehdimme kiertelemään niissä.

Toisena päivänä heräsimme melko aikaisin ja kävimme syömässä aamupalan. Meidän hostellin nimi oli siis Hostel Arche, jonka huoneet olivat siis vanhan kerrostalon asuntoja, mä pidin ainakin sen yksinkertaisesta designista:)

Toisen päivän ohjelmana oli ensimmäiseksi kiertoajelu ympäri Berliiniä suomen kielisen oppaan kera. Ylimmässä kuvassa jonkun näköistä näkymää joltakin kadulta ja sen jälkeen Charlottenburg ja Siegesseule. Olisi ollut kiva tutkia kahta jälkimmäistä vieläkin tarkemmin, mutta ajan ollessa rajallinen on mahdollisesti pakko matkustaa takaisin uudestaan ;) Kiertoajelu oli todella hyvä idea siinä mielessä, että saimme paljon tärkeää infoa Berliinistä ja näimme useita kohteita myös ulkoa päin.

Tämä kuva EastSide Gallerystä on siinä mielessä loistava, että tämä oli ainoita hetkiä kun reissun aikana paistoi aurinko. Pidän kyllä tästä muutenkin vaikka itse sanonkin!

Ylemmässä kuvassa Santeri ja Matias ja alemmassa Henrik. Kuva otettu Holocaust Denkmalilla, juutalaisten muistomerkillä. Paikan historia ja olemus yleensäkin aiheuttivat mulle kylmiä väreitä varsinkin kun kävelimme koko muistomerkin "läpi". Kaunista, mutta samaan aikaan niin kamalaa.

Toisena päivänä pääsimme käymään myös Reichstagsgebäudessa eli "eduskuntatalolla". Reichstagskuppel oli yhtä huikea mitä osasin odottaa. Saksalaiset osaavat kyllä käyttää tekniikkaa hyväkseen, sillä liuskalla kävellessä kuulit kuulokkeista juuri sen kohdan historiaa tai muuta infoa, millä kävelit ja tultuasti tietyn pisteen ohi, se päivitti paikan ja alkoi kertomaan siitä. Vaikeaa selittää, se on vain pakko kokea. Näkymät olivat huikeat. Politiikkanörttillä tosin jäi hieman hampaankoloon se, ettemme nähneet eduskuntataloa sisältä päin.

Flammkuchen. There's no words kuinka hyvää se tosiaan oli. Kuin pizzaa, mutta 100 kertaa parempaa. Kevyempää. Äh, en tiedä, huisin hyvää kuitenkin. Toinen Leckerkeit mitä matkalla maisteltiin oli Currywurst. Sekin oli vaan niiiiin hyvää. Oikeastaan kaikki mitä mussutin Berliinissä oli hyvää. Tosin olen melkolailla kulinaristista tyyppiä. Niin ja ruoka on hyvää ja syöminen kivaa.

Molemmat pakollisia turistikuvia, mutta no can do. Flammkucheneista alkoi muuten meidän kolmas päivä, jolloin käytiin myös Zoossa, mutta ajattelin kirjoitella siitä erikseen, tai ainakin laittaa kuvat erikseen. Checkpoint Charlie on kuitenkin historiallisesti (sekä turismillisesti?!) niin merkittävä paikka, että olihan tuosta alemmasta kuvasta pulitettava 2€ niin, että voi sitten ylpeillä sillä vaikka naapurin Pentille. Itse tosin ylpeilin vain kotona. Mäkkäri kyllä pilasi tänkin historiafanaatikon fiiliksen.

Viimeisenä iltapäivänä käytiin kahvilla Fassbender & Rausch Pralinenkafessa kahvilla. Saatiin valita kahvin kaveriksi tuollaiset leivokset ja olin kyllä seitsemännessä taivaassa. Parasta tässä oli, että pyysin tarjoilijaa ehdottamaan/suosittelemaan jotain (tietenkin saksaksi) ja se osoittautuikin ihan nappivalinnaksi.

Allt som allt reissu oli onnistunut lukuunottamatta pieniä kommelluksia viimeisenä iltana. Meille oli järjestetty paljon ohjelmaa, mutta juuri sopivassa määrin siihen nähden, että saimme shoppailla ja kuljeskella ihmetellen Berliiniä ihan omaankin tahtiin. Unelmoinkin jo seuraavasta reissusta, tosin sen taidan varata kesäaikaan niin että pärjään ilman untuvatakkia.